.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بازار داغ محصولات تقلبي در کشور

در سبد محصولات غذايي تقلبي كه اين روزها خبرهاي بسياري از ورودشان به بازار را مي‌شنويم، خاويار تقلبي را كم داشتيم كه آنهم به لطف برخي افراد سودجو وارد بازار شد و به‌نظر مي‌رسد با اين كنترل‌هايي كه روي محصولات تقلبي همچون عسل و روغن زيتون و... صورت مي‌گيرد درآينده نيز بايد منتظر ورود ساير محصولات غذايي تقلبي به بازار باشيم.

به گزارش ايسنا، درحالي خبر ورود خاويارهاي تقلبي به بازار ايران را مي‌شنويم كه هنوز زمان زيادي از خبر واردات عسل و روغن زيتون‌هاي تقلبي و خطراتي كه اينگونه محصولات بر سلامت مصرف‌كنندگان، اقتصاد كشور و زندگي توليدكنندگان دارد، نگذشته است و به‌نظر مي‌رسد بازار اينگونه محصولات تقلبي آنقدر داغ بوده و براي سودجويان پرمنفعت است كه هرچند وقت يكبار شاهد اضافه شدن محصولي به فهرست محصولات تقلبي هستيم.

درباره خاويارهاي تقلبي سيدمصطفي عقيل‌نژاد ـ مدير امور ماهيان خاوياري شركت مادر تخصصي ماهيان خاوياري گلستان به خبرنگار كشاورزي ايسنا تاكيد كرد: خاويارهاي تقلبي وارد شده به كشور ماهيتا خاويار نبوده و شبه خاويار هستند.

وي افزود: براساس اطلاعات بدست آمده اين خاوريارهاي تقلبي به شكل غير قانوني و غير مجاز از مرزها وارد كشور شده و تحت عنوان خاويار فروخته مي‌شوند.

عقيل نژاد تصريح كرد: در اين خاويارها از اسانس‌ها و رنگ دانه‌هايي استفاده مي‌شود كه جنبه سرطان‌زايي داشته و از نظر بهداشتي قابل تائيد نيستند بنابراين مصرف‌كنندگان نبايد تحت هيچ شرايطي از اين خاويارها استفاده كنند چراكه استفاده از اين خاويارها در سلامت مردم تاثير منفي خواهد داشت.

وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر بخش‌هاي مختلف در حال جلوگيري از واردات اين خاويارها بوده و به دنبال جمع‌آوري اين خاويارها از بازار هستند.

اين درحالي است كه کاظم فرهمند ـ نايب رييس کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس گفته است: در حاليکه ده‌ها کيلوگرم خاويار تقلبي در بازار وجود دارد، هنوز اقدامي جدي براي جمع‌آوري آن انجام نشده است. فرهمند همچنين اظهار كرده كه خاويارهاي مصنوعي که امروزه در برخي کشورها نظير روسيه و اسپانيا رونق گرفته از موادي نظير روغن زيتون، ادويه، رنگ‌هاي مصنوعي، سيستم و ماده‌هاي نگهدارنده تهيه شده که پس از مدتي به ماده‌اي ژله مانند تبديل شده و ارزش غذايي خود را از دست مي‌دهد و البته حجم قابل توجهي از اين خاويارها از طريق مبادي غيررسمي و قاچاق وارد کشور شده است و به قيمت بسيار نازل در بازار به فروش مي‌رسد.

البته دکتر سيدعلي بابايي ـ رييس شبکه دامپزشکي شهر تهران به سوءاستفاده افراد سودجو با عرضه محصولات صناعي ساخته شده از برخي ترکيبات مثل پارافين، ژلاتين و برخي روغن‌ها و شکل دهي ترکيبات مذکور بصورت دانه‌هاي خاويار و بسته‌بندي در ظروف شکيل و ليبل‌گذاري با حک تصوير ماهيان خاوياري و در اغلب موارد با درج توليد کشورهايي نظير آذربايجان اشاره کرده و گفته كه اين شبکه با جديت پيگير موضوع بوده و نسبت به ضبط و معدوم‌سازي خاويارهاي تقلبي با هماهنگي به مراجع انتظامي و قضايي اقدام مي‌كند.

وي همچنين از مردم خواسته كه از خاويارهاي عرضه شده با قيمت‌ها و ليبل‌هاي غيرمتعارف استفاده نکرده و در صورت مشاهده موارد مذکور با شماره تلفن‌هاي رسيدگي به شکايات مردمي شبکه دامپزشکي شهر تهران (66591004 ـ 66591005) تماس گرفته و خواستار پيگيري شوند.

اما اينكه چرا بايد چنين محصولاتي به سادگي وارد كشور شوند موضوعي است كه فرامرز خطيبي ـ مدير روابط عمومي شركت مادر تخصصي خدمات كشاورزي آن را ناشي از سهل‌انگاري در كنترل مرزها عنوان كرده و گفته است: در يكي دو سال اخير اين روند تشديد شده و اين محصول قلابي به صورت قاچاق و همراه بار مسافر به كشور وارد مي‌شود.

وي افزوده است: بسياري از بيماران كه با تجويز پزشك بايد خاويار استفاده كنند به دليل قيمت پايين اقدام به خريداري آن مي‌كنند در حاليكه ممكن است مصرف اين محصول اثرات سوء بر سلامت افراد داشته باشد.

درباره ورود محصولات تقلبي به بازارهاي كشورمان دكتر اسماعيل شهبازي ـ متخصص ـ نيز در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي ايسنا، ورود محصولات تقلبي به بازارهاي كشورمان را يك بحران بهداشتي دانست و گفت: براي جلوگيري از آسيب‌ ديدن سلامت مصرف‌كنندگان بايد به شكل قانوني با عاملان ورود محصولات تقلبي به بازار برخورد بسيار جدي صورت گرفته و نسبت به جمع‌آوري اين محصولات از بازار نيز هر چه سريعتر اقدام كرد.

اين متخصص ورود محصولات تقلبي غذايي از كشورهاي ديگر به كشورمان را نشانه ضعف قرنطينه‌هاي كشور دانست و افزود: به‌نظر مي‌رسد علاوه بر ضعيف بودن قرنطينه‌هاي كشور، در سيستم بازاررساني و توزيع اين محصولات نيز نظارت مناسبي انجام نمي‌گيرد چراكه اگر اين سيستم‌هاي نظارتي به شكل مناسبي اعمال مي‌شد اكنون شاهد ورود محصولات تقلبي به بازار نبوديم.

شهبازي با اشاره به اينكه ميزان توليد خاويار در كشورمان محدود است، تصريح كرد: وقتي خاويارهاي تقلبي در حجم زياد وارد كشور شود به طور قطع توليدكنندگان خاويار داخل كشورمان نيز از جهت اين محصولات آسيب جدي خواهند ديد.

وي با بيان اينكه متاسفانه در داخل كشور نيز واحدهاي توليدي فرآورده‌هاي كشاورزي در سطوح مختلف شناسنامه ندارند، افزود: البته هر چه به سطح روستاها نزديك مي‌شويم ميزان تقلبات در برخي محصولات غذايي همچون عسل كمتر ديده مي‌شود ولي با نزديك شدن به شهرهاي بزرگتر اين مسائل پررنگ‌تر مي‌شود.

شهبازي تاكيد كرد: با شناسنامه‌دار كردن واحدهاي فرآوري محصولات كشاورزي و تعريف استاندارد براي اين محصولات به‌طور قطع بسياري از اين تقلب‌ها كمتر خواهد شد و مردم نيز به دنبال خريد چنين محصولاتي به جاي محصولات تقلبي خواهند رفت.

وي تاكيد كرد: براي جلوگيري از توليد محصولات تقلبي در داخل كشور نيز به يك استاندارد قوي و شناسنامه‌دار كردن واحدهاي توليدي شديدا نياز داريم چراكه در غير اين صورت علاوه بر آسيب رساندن به سلامت جامعه، بازارهاي جهاني اين محصولات را نيز از دست خواهيم داد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.109 seconds.